Dünya-Yaşam

Mart ayında The Guardian ve New York Times’da yer alan haberlerle ve daha sonra gelişen olaylarla kullanıcılarının veri güvenliğini ihlal ettiği kanıtlanan Facebook’un, üyelerinin gizli kalması gereken bilgilerini başka mecraların kullanımına açarken duyarlı davranıp davranmadığı sorusu gündeme geldi. Bu yazıda skandala dönüşen veri ihlali olayını, olayın teknik olarak nasıl gerçekleştiğini, böyle bir skandala rağmen neden Facebook’u bırakamadığımızı ve güvenlik için alabileceğimiz önlemleri ele alacağız.

Dünya-Yaşam

Wantzel, yalnızca cetvel ve pergel kullanarak bir açıyı üçe bölmenin ve bir küpü iki katına çıkarmanın mümkün olamayacağını kanıtladı. Bu konudaki makalesi çıktığında hâlâ öğrenciydi.

Teknoloji

Nüfusun büyük çoğunluğunun kentlerde yaşadığı ve trafikte geçen zamanın birkaç saati bulduğu günümüzde alternatif ulaşım araçları büyük önem kazandı. Trafik sorununu çözmek için otonom ve elektrikli araçlar, uçan arabalar, yeraltı tünelleri, hız yuvarı gibi yenilikçi projeler üzerinde çalışılıyor olsa da Velomobil adında çok daha mütevazı ve pratik bir seçenek var.

Uzay-Fizik

Sismoloji, yıldızların iç yapılarının anlaşılmasında kullanılan önemli araçlardan biri. Yıldızlardaki depremlerin neden olduğu sismik değişimlerin incelenmesi, onların iç bölgeleriyle ilgili bilgi sağlarken, iç yapılarının ve gelişim süreçlerinin sınanmasında da kullanılan en önemli yöntemlerden. Sismik analizler, yıldızların nasıl yaşayıp öleceği ile ilgili kanıtlar sunuyor.

Sosyal Bilimler

Teknolojik ilerleme sonunda alnımız Tevfik Fikret’in dediği gibi semaya değebilir mi, bunu henüz bilmiyoruz. Ancak şimdiye kadar gördüklerimiz yapay zekâ ekseninde gelişen yeni teknolojik devrimin geliştirici yönlerinin olduğu kadar risklerinin de olduğu yönünde.

Dünya-Yaşam

Geçmişten günümüze tüm toplumlarda insanın, yükün ve bilginin bir yerden başka bir yere ulaştırılması hep önemli olmuştur. Eskiden bugünkü bakış açımıza göre daha ilkel şekillerde gerçekleşen taşıma önce Endüstri Devrimi’ne ve daha sonra gerçekleşen bilimsel ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak günümüzde daha kolay ve hızlı gerçekleşiyor.

Merak Ettiklerimiz

Doppler etkisi, bir dalganın gözlemlenen frekansında ya da dalga boyunda gözlemci ve dalga kaynağının birbirine göre hareket etmesi sebebiyle meydana gelen değişikliktir. İlk olarak Avusturyalı fizikçi Christian Doppler tarafından öne sürüldüğü için bu adla anılır.

Çoklu Ortam

Bilgi Paketleri

Yerküre, Dünya gezegenidir ve genelde yapısı ile ilgili konularda kullanılır. Yerbilim (jeoloji) çalışmaları ile yapısı anlaşılmaya çalışılan Yerküre’ye ait bilgilerin çoğu, sismik dalgaların incelenmesi sayesinde elde ediliyor.

Özel Görelilik Kuramı ya da İzafiyet teorisi, Albert Einstein tarafından 1905'te Annalen der Physik dergisinde, "Hareketli cisimlerin elektrodinamiği üzerine" adlı 2. makalesinde açıklanan ve ardından 5. makalesi "Bir cismin atıllığı enerji içeriği ile bağlantılı olabilir mi?" başlıklı makaleyle pekiştirilen fizik kuramıdır.

Pek çok kişi klonlama kavramını ilk kez klonlanmış koyun Dolly’nin dünyaya gelmesi ile duydu. Moleküler genetik teknikleri kullanılarak bir canlının ya da hücrenin genetik olarak kopyasının oluşturulmasını amaçlayan klonlamanın üreme ve tedavi amaçlı kullanımına yönelik bilimsel araştırmalar hızla devam ediyor.

Evren hakkında bilmediğimiz belki milyonlarca, hatta daha fazla şey var. Milyarlarca yıldan beri, sınırlarını tamamen öğrenemediğimiz, hatta belki de hiçbir zaman öğrenemeyeceğimiz bu sonsuz düzlemde sürekli bir evrim yaşanıyor

________________________________Bölümlerimiz_______________________________

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisinin düzenlediği Bilim Söyleşileri'nin fotoğraf galerine buradan ulaşabilirsiniz.

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisiyle beraber verilen Yeni Ufuklara kitapçıklarına bu bölümden ulaşabilirsiniz.

Bilim ve Teknik Dergisinin Satranç köşesi satranç oyununu öğrenmek ya da geliştirmek isteyenler için her ayrıntıya özenle yer vermiş.

Yavuz EROL tarafından Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi altında “Kendimiz Yapalım” kategorisinde yayımlanan çeşitli elektronik projeler.