Uzay-Fizik

İktisatçıların krizleri öngörme çabaları, sonbaharda yapraklarını döken bir ağacın altında durup bir sonra düşecek yaprağın hangisi olacağını tahmin etmeye çalışmaktan farksız görünüyor. Ekonomiyi, ekonomik insanı, değişmez kurallar çerçevesinde anlamaya, yönlendirmeye çalışmak nafile bir çaba gibi görünse de iktisatçılar kendi alanlarında olan biteni anlamak için fizik bilimine yönelmiştir.

Uzay-Fizik

Yakın zamanlarda klasik bilgisayarlardan çok daha hızlı çalışan kuantum bilgisayarlar geliştirmek için çalışmalar yapan çeşitli araştırma grupları, yeni kuantum devreleri geliştirdi. Bu devrelerin en önemli özelliği, içlerinde meydana gelen fiziksel süreçler arasında belirli bir sebep-sonuç ilişkisi olmaması.

Dünya-Yaşam

Ağustos sıcağında Cenevre’de uluslararası bir toplantı salonundayız. Kıbrıs’ta gerçekleşen sevimsiz bazı olaylardan sonra Türkiye adaya silahlı kuvvetlerini çıkararak adadaki Türklerin güvenliğini kısmen koruma altına almıştı.

Uzay-Fizik

3 Eylül’ de Kuzey Kore’nin kuzeydoğusunda gerçekleşen 6,1 büyüklüğündeki sarsıntı Japonya’dan Norveç’e dünya üzerindeki pek çok istasyon tarafından tespit edildi. Ancak yeraltındaki bu hareketlilik tektonik levhaların hareketinden kaynaklanan doğal bir sarsıntı değildi.

Sağlık

Dünya nüfusunun yaklaşık beşte biri kronik ağrı çekiyor. Bu ağrılar 12 hafta ve daha uzun süren ağrılar. Yapılan tedavilerin çoğu problemi ortadan kaldırmaktan çok geçici bir rahatlama hissi veriyor. En güçlü ilaçlar bile çoğu zaman sorunu ortadan kaldırmıyor.

Beyin-Zihin

Öğrenmenin kimilerimiz için neden daha zor olduğu sorusu çoğu zaman genetik özelliklere ya da yeteneğe vurgu yapılarak yanıtlanır. Bu nedenle öğrenmeyi ve hatırlamayı kolaylaştırabilecek önerilerin -hele de sıra dışı iseler- genellikle işe yaramayacağı düşünülür. Oysa kimi yöntemler öğrenme sürecinde tahmin edemeyeceğiniz kadar olumlu etkiler yaratabilir.

Merak Ettiklerimiz

Olimpiyatlardaki rekorları ve madalyaları ile yakından tanıdığımız Michael Phelps’in onu diğer yüzücülerden ayıran bir özelliği var. Sualtı kameralarıyla Phelps’i izlerseniz, yarışlara başlarken ve dönüşlerde suyun altında uzun süre bir yunus gibi hareket ettiğini görebilirsiniz. 2003 yılından beri yunusların ve diğer deniz memelilerinin suyun içindeki hareketlerini inceleyen George Washington Üniversitesi’nden Rajat Mittal’a göre, yunus vuruşu (dolphin kick) olarak bilinen bu hareket yüzücülerin diğer yüzme stillerine göre suyun içinde çok daha hızlı ilerlemesine imkân sağlıyor.

Merak Ettiklerimiz

Bir bardaktan diğerine dökülen suyun sıcak mı yoksa soğuk mu olduğunu yalnızca dinleyerek anlamak ister miydiniz?

Merak Ettiklerimiz

Pek çok memelinin kürk rengi vücutlarının farklı bölgelerinde değişkenlik gösterir. Ancak pandalardaki gibi yalnızca kolların, bacakların, göz çevresinin ve ku-lakların siyah olması başka memelilerde görülen bir durum değil. Kaliforniya Üniversitesi ve Kaliforniya Eyalet Üniversitesi’nin birlikte yürüttüğü ve geçtiğimiz Şubat ayında Behavioral Ecology’de yayımlanan çalışma pandaların ilginç görünümünün nedenini açıklıyor.

Çoklu Ortam

Bilgi Paketleri

Yerküre, Dünya gezegenidir ve genelde yapısı ile ilgili konularda kullanılır. Yerbilim (jeoloji) çalışmaları ile yapısı anlaşılmaya çalışılan Yerküre’ye ait bilgilerin çoğu, sismik dalgaların incelenmesi sayesinde elde ediliyor.

Özel Görelilik Kuramı ya da İzafiyet teorisi, Albert Einstein tarafından 1905'te Annalen der Physik dergisinde, "Hareketli cisimlerin elektrodinamiği üzerine" adlı 2. makalesinde açıklanan ve ardından 5. makalesi "Bir cismin atıllığı enerji içeriği ile bağlantılı olabilir mi?" başlıklı makaleyle pekiştirilen fizik kuramıdır.

Pek çok kişi klonlama kavramını ilk kez klonlanmış koyun Dolly’nin dünyaya gelmesi ile duydu. Moleküler genetik teknikleri kullanılarak bir canlının ya da hücrenin genetik olarak kopyasının oluşturulmasını amaçlayan klonlamanın üreme ve tedavi amaçlı kullanımına yönelik bilimsel araştırmalar hızla devam ediyor.

Evren hakkında bilmediğimiz belki milyonlarca, hatta daha fazla şey var. Milyarlarca yıldan beri, sınırlarını tamamen öğrenemediğimiz, hatta belki de hiçbir zaman öğrenemeyeceğimiz bu sonsuz düzlemde sürekli bir evrim yaşanıyor

________________________________Bölümlerimiz_______________________________

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisinin düzenlediği Bilim Söyleşileri'nin fotoğraf galerine buradan ulaşabilirsiniz.

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisiyle beraber verilen Yeni Ufuklara kitapçıklarına bu bölümden ulaşabilirsiniz.

Bilim ve Teknik Dergisinin Satranç köşesi satranç oyununu öğrenmek ya da geliştirmek isteyenler için her ayrıntıya özenle yer vermiş.

Yavuz EROL tarafından Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi altında “Kendimiz Yapalım” kategorisinde yayımlanan çeşitli elektronik projeler.