Sosyal Bilimler

Sabah sanki bir şey onu dürtmüş gibi gözlerini açtı. Tam karşısındaki duvar saatini gördüğünde yüreği ağzına geldi. Öğrencilik yaşamı boyunca sık sık yaşadığı bir durumdu bu. Saatin alarmını uyku ile uyanıklık arasında kapatmış, derin uykusuna geri dönmüştü. Ama şimdi geç kalma lüksü yoktu, çünkü bu kez söz konusu bir iş mülakatıydı.

Uzay-Fizik

Parçacık fiziği günümüzün en aktif araştırma alanlarından biri. Bu alanda araştırmalar yapan bilim insanları daha çok mezonlar, nötrinolar ya da Higgs bozonu gibi çoğu insanın aşina olmadığı parçacıklar hakkında çalışmalar yapıyor. Herkesin adını bildiği proton hakkında yapılan araştırmaların sayısı ise çok daha az.

Sağlık

Şüphesiz insanoğlunun en önemli mücadelelerinden biri bulaşıcı hastalıklarla olandır. Enfeksiyon hastalıkları ile mücadele, tarih boyunca tıp dünyasında önde gelen problemlerden biri olarak hep gündemin ön sıralarında kalmış, çok önemli bir araştırma alanı olarak güncelliğini korumuştur. Tıp, biyoloji, kimya ve mühendislik alanlarındaki baş döndürücü gelişmelere rağmen bulaşıcı hastalıklar hâlâ çözülmesi gereken temel bir halk sağlığı problemidir.

Dünya-Yaşam

Genç adam kendisine anlatılanları dikkatle dinledikten sonra ayağa kalktı, tebeşiri eline aldı ve tahtaya Einstein’ın madde ile enerjiyi birbirine bağlayan o meşhur formülünü yazdı. Az öncesine kadar ona sunum yapan adamlar kızıl saçlı, gözlüklü bu gencin kendi anlattıklarıyla hiçbir ilgisi olmayan bu formülü niye yazdığını düşünüp ona hayretle baktı.

Teknoloji

Giyilebilir teknoloji ve giyilebilir cihazlar olarak tanımlanabilen elektronik donanımlar ve bilgisayarlar, kıyafetler ve aksesuarlar aracılığıyla vücudumuzun bir parçası haline gelebiliyor. Hatta günümüzde deri üstü ve deri altına yerleştirilen teknolojik öğeler (akıllı dövme, mikroçip gibi) giyilebilir teknoloji tanımını daha da genişletiyor.

Sağlık

Sağlığımıza önemli yararları olan vücudumuzdaki mikroplarla bir nevi ortak bir yaşam sürdürüyoruz. Kimisi yediklerimizin sindirilmesine yardımcı olurken kimisi bizi enfeksiyonlara karşı koruyor, bazısı da bağışıklık sistemimizin gelişmesinde rol oynuyor. Özellikle son yıllarda bağırsak bakterilerinin konakçısının sağlığı üzerindeki etkileri bilim dünyasının da ilgisini çekmiş durumda.

Merak Ettiklerimiz

Yumurtalar pek çoğumuz için kahvaltının ve hamur işlerinin vazgeçilmezidir. Kahvaltılık alışverişi için markete gittiğimizde çeşitli yumurta seçenekleriyle karşılaşırız. Organik yumurta, çift sarılı yumurta, büyük yumurta, daha küçük yumurta, kahverengi yumurta, beyaz yumurta gibi bir çok seçenek arasından birini almaya karar veririz. Peki, yumurtanın kabuk renginin yumurta seçimimizde ne kadar etkili olduğunu düşündünüz mü hiç? Hatta ondan da önce, yumurtaların neden farklı renklerde olduğunu?

Merak Ettiklerimiz

Kedi, köpek, geyik gibi bazı hayvan türlerinin gözleri karanlıkta parlar. Bu hayvanların gözlerinde ışığı yansıtma özelliği olan tapetum lucidum isimli ince bir katman bulunur.

Gökyüzü

Merkür: Ayın ortasından sonra gün doğumundan önce gözlem için uygun konumda olacak. Ancak bunun için gözlem koşulları-nın çok iyi olması gerekiyor.

Çoklu Ortam

Bilgi Paketleri

Yerküre, Dünya gezegenidir ve genelde yapısı ile ilgili konularda kullanılır. Yerbilim (jeoloji) çalışmaları ile yapısı anlaşılmaya çalışılan Yerküre’ye ait bilgilerin çoğu, sismik dalgaların incelenmesi sayesinde elde ediliyor.

Özel Görelilik Kuramı ya da İzafiyet teorisi, Albert Einstein tarafından 1905'te Annalen der Physik dergisinde, "Hareketli cisimlerin elektrodinamiği üzerine" adlı 2. makalesinde açıklanan ve ardından 5. makalesi "Bir cismin atıllığı enerji içeriği ile bağlantılı olabilir mi?" başlıklı makaleyle pekiştirilen fizik kuramıdır.

Pek çok kişi klonlama kavramını ilk kez klonlanmış koyun Dolly’nin dünyaya gelmesi ile duydu. Moleküler genetik teknikleri kullanılarak bir canlının ya da hücrenin genetik olarak kopyasının oluşturulmasını amaçlayan klonlamanın üreme ve tedavi amaçlı kullanımına yönelik bilimsel araştırmalar hızla devam ediyor.

Evren hakkında bilmediğimiz belki milyonlarca, hatta daha fazla şey var. Milyarlarca yıldan beri, sınırlarını tamamen öğrenemediğimiz, hatta belki de hiçbir zaman öğrenemeyeceğimiz bu sonsuz düzlemde sürekli bir evrim yaşanıyor

________________________________Bölümlerimiz_______________________________

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisinin düzenlediği Bilim Söyleşileri'nin fotoğraf galerine buradan ulaşabilirsiniz.

Tübitak Bilim ve Teknik Dergisiyle beraber verilen Yeni Ufuklara kitapçıklarına bu bölümden ulaşabilirsiniz.

Bilim ve Teknik Dergisinin Satranç köşesi satranç oyununu öğrenmek ya da geliştirmek isteyenler için her ayrıntıya özenle yer vermiş.

Yavuz EROL tarafından Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi altında “Kendimiz Yapalım” kategorisinde yayımlanan çeşitli elektronik projeler.